::Followers::

::Click Me::

::Click Me::

Showing posts with label Biskut Raya. Show all posts
Showing posts with label Biskut Raya. Show all posts

Tuesday, September 23, 2008

Muffin Pineapple wif Choc Chips

Masa ni aku dah sihat dah..
Cuma tinggal selsema n batuk jek..
Sebelom berbuka poser, aku tingin nak wat muffin untuk dak2 ni...
Ntah nape baik jek demam trus ajin wat kuih berturut2 ni ekekek
Dan seperti biasa, pembantu khas ku...
Bab keje remeh2 aku ske la bagi kat dia ekekek

Memula masukkan pe yang perlu dimasuk la..
Tak ingat dah aku bahan2 nye ekekekek

Nampak cam suami mithali dan istri tak menyesali tak ekekekek

Sblom di bakar...
Dalamnye letak 'inti' chocolate chips

Pastu takup smula ngan adunan dan atasnye tabur plak ngan nenas yang dipotong dadu oleh hubby aku tadi...

Tadaaaaaaaaaa
Muffin yang bentat wakakakakka
apsal tak naik ek..
Kowang tau tak petuanye?
Aku ase kesilapan aku sebab kacau lama kot...
Takpela, janji sodaaaaapppp
Jiran aku siap mintak lg satu pinggan lagik ihiks...



Biskut Raya Ke-4 ~ Sarang Semut

Wokehhh....
Biskut Raya kita yang ke-3 adalah BISKUT SARANG SEMUT...
Ekceli aku tak penah makan pun biskut ni tapi hubby aku awal2 btau suruh aku wat biskut raya len dr yg len plak..takmo biskut raya yg sama...
So tak salah aku try kan..
Ekceli aku ni kalo bab wat biskut n kek, menjadik jek...
Tapi bab masakan ngehngehngeh kureng sket menjadik..wat plak kalo yg kena mengena ngn santan... KOMPEM tong sampah yg makan muahahahahah
Ok...Ok..Ok...
Sudaahh!!
Dah masuk cite len la plak..

Hubby ku yang ringan tulang...
Bab isi2 mende camni dia ske la..
jangan disuruh gentel2 aduhaiiii lemah lembut kejenye ekekekek

Tadaaaaaaa
cantek tak...
Nampak sedap tak ekekeke

Heeeppppp
Si budak tembam ni dah banyak kali songlap biskut ni..
Ske sangat katanye sebab nampak coklat kat atas tu kan..
Kalo wat Almond London, mau tak sempat raya ni huhuhu


Biskut Raya Ke-3 (Ciptaan Sendiri)

Heheheheh
Aku tunjuk yg dah siap je la ek
Ni sungguh aku wat ni weh..bukan ciplak amik gambo dr mana2 resepi org tau :P
Kuih ni ade alkisahnye sendiri..
Ekceli pada asalnye nama kuih ni Biskut Ulat Bulu...
Kaler dia ijau pandan, intinya buah kurma dan bentuknye bujur cam ulat bulu la then atas luarannya ditabur gula halus tu tapi aku pk takde sape yg makan kali inti kurma kan almaklumla kat umah aku ni amai yang minat coklat so aku pun ubahla resepi...
Intinya aku letak kacang, yang bujur aku ubah jadi bulat, takyah susah2 kan aku nak membujurkannye heheheh.. Kan luarnye ditabur gula halus so dalam resepi ni takdela gula icing utk dikisar...aku pun memandai jek isi baper gram gula icing.. Dalam ati takut gak la antara TERmanis atau TERtawarkan tapi pasrah jek la ihiks...
Luarannye aku tabur ngan manisan manik berkalering ni...
Bila gentel bulatnye kecik jek tapi bila bakar, makkkk aiiiii semangat biskut raya ni mengembang...mujur tak smpai kuar dr oven ekekekeke
Dah siap, takle rasa masa tu kan cuz poser so pas jek berbuka pose trusla kitaowang mencuba..
Alhamdulillaaahhhh..resepi baru ku..manis2 buah..rangup bebss.. menjadikk!!!! ekekekke
So aku decide nak namakan biskut raya aku ni...
BISKUT RANGUP KALERFUL
ok tak kowang? ekekekkekeke



Monday, September 22, 2008

Biskut Raya Ke-2 ~ Chocolate Chips

Ok.. biskut raya kedua plak kiter nak buat ek..
Ni biskut raya peberet aku tiap2 tahun..
CHOCOLATE CHIPS..
Bukan peberet aku jek..kazen2 aku..org2 mai umah malah anak2 aku pun ske bangat biskut raya ni almaklumla biskut raya ni rasa cam chipsmore pastinye org ske kan...
Mula2 masukkan gula icing ngan mentega..
Putar sampai kembang dan puteh...

sempat lagik snap pict tu ihiks..
Mujur ade pembantu aku..
Kalo idak letihla omak ni wat sensorang ekekek
Sesi menggentel dan membulatkan choc chips heheheh
Rajin kan Kakak...
Adeehhh sejuk prot Ibu hehehe

Pas bulat tu, kita penyekkan ngan garfu..
Biar rupa tak cantek yang pasti rasanye sodaaaaapppp

Org tgh bz2 kat dapo..2 org ni krojenya asik men laptop je la...

Tadaaaaaaaaaaa...
Nie la rupanye CHOCOLATE CHIPS aku..
Siap biskut raya aku yang kedua ekekeke




Stat wat kuih raya


Dalam demam2 aku...aku gigih gak wat kuih raya malam tu...
Baguskan aku...(Pasan sndiri jap! ekekekek)

Nie disebabkan aku ade 2org anak dara yang rajin membantu aku heheheh
Yolah tu rajin...rajin mengacau Ibunye adela ekekek
takpe.. atleast drang sudi menemani Ibukan sayang...

Ok..meh kiter mulakan wat kuih raya kita yang pertama...
CORNFLAKES MADU yg paling cepat heheheh

Mula2 kiter masukkan cornflakes ke dalam bowl..

Selepas tu masukkan honey yang dibeli siap di dalam botol...

Dan kiter kacau dia sehingga sebati, kilat dan berkilau..

Tadaaaaaaa...
Dah pun siappp!!
Takkan cara nak masukkan cornflakes dalam cup tu pun kena ajar kan..
Aku yakin kowang pun tau ihiks..
Pastu bakarla sat bagi rangup sket...
Kalo tak bakar pun aku ase ok jugak kot ekekekek

MODEL cornflakes yang hangus muahahhaha
alaa sket ni jek hangus..
Ni tray yang ketiga tau bukan yang pertama..
Kesnya silap setkan masa ekekeke