::Followers::

::Click Me::

::Click Me::

Showing posts with label sakit. Show all posts
Showing posts with label sakit. Show all posts

Monday, January 24, 2011

Demam

Aritu aku bawak Baby p kenek.. dalam masa sebulan, 3x aku bawak p kenek sebab penyakit kulit sensitip dia.. Agak kesian tengok kulitnye kemerah2an dan gatal tapi nak wat camne, memang kulit dia agak sensitip.. wat plak kena demam campak, lagi la sian...

Tapi Alhamdulillah, dengan setiap obat sapu yang doktor Klinik Ar-Razi bagi, penyakit Baby semakin pulih walaupun tidak 100%

Dan aku yang muka agak pucat lesi telah mengalami demam..
Selama ni banyak kena selsema sebab resdung tapi kali ni memang demam..
Dah 3 ari masih tak bape kuat lagi badan ni walaupun demam dah takde...
Batuk dan selsema pun masih 'setia' dalam diriku huhuhu

Dengan itu aku pun dapat MC...



Thursday, January 20, 2011

Mengapa ku jadi begini?

ayarrkkkk!!!!!!!!!!!
napela aku jadi camtu kan..
dahla idong beso, sumbat plak tisu kat lobang idong tu, lagi r beso hukhukhuk

takle ngan cara tu, cara ni plak aku wat
punyela nak kaber idong ku..
nape ngan idong aku ek..
hehehehe ekceli aku resdung r..
truk dah resdung aku ni haa..
sampai darah2 idong...mau tak darah, sedap woo bile genyeh2 idong tu almaklumla, gatei kan hikhikhik
so aku cuba makan obat resdung Al-Jabbar ni..
bagi aku kalo aku makan ikut aturan, memang ok..dah tak rasa gatal dan selsema tapi kalo ko pakai on off jek makan, kowang akan ase balik penyakit resdung tu datang.. ni yang aku takmo ni, kena bergantung ngan obat.. wat plak aku makan jamu ratu dara tu so slalu sangat antara 2 obat ni aku korbankan.. jamu tu takle makan skali ngan obat resdung tu, kena selangkan 2jam tapi biasala kan, bila dah selang trus lupa huhuhu
kowang tau tak obat resdung yang mujarab selain asap2 tu.. aku takmo yang asap tu, menyakit dan memedihkan idong dan kulit muka huhuhuhu

Tuesday, June 8, 2010

Baby demam panas

Alahaiii ciannye Baby..
Badan panas giler..
Aku balik umah baru Bibik bagitau, dia tak kol plak aku masa kat opis.. bagus toll..
Mujur Baby tak meragam juz nak dukung sentiasa jek..

Kakak dan Adik yang ceria..
Ceriala sebab tak berjangkit lagi..
Nanti berjangkit nanti lagi truk dari Baby drang ni..

Aku seperti biasa dok memantau sekeliling ekekeek
Tak larat r dukung Baby semenjak pinggang makin truk ni
So duduk jela.. nak wat canme..

Haa tu yang ske nye kakak2 Baby ni ha kalo mai sini..
Ade small playground kat ujung tu...
Akhirnye nama Baby dipanggil..

Demam Baby cecah 38.6'c..
Aduhaaaiiiii panasnye...
Doc juz bagi obat demam
Balik tu bagi dan keesokannya masih demam..
Biasanye klinik depan umah aku ni tak brape mujarab obat2nye ngan anak2 aku so kitaorang pakat bawak ke Klinik Pakar Kanak2 yang biasa kitaorang p..tapi dia tutup plak dah... bukak kul 7malam.. malas nak kuar balik malam so p klinik kat masjid besar tu plak..
Selalunye anak2 aku memang cepat baik ngan obat2an di klinik ni..
Dapatla obat demam, antibiotik dan demam/selsema..
Alhamdulillah, Baby cukup senang makan obat, tak cam kakak2nye...
dan akhirnye Baby sihat cuma batuk kahak dan selsema masih ade la..
Masa p klinik tu pun suhu makin naik, nak cecah ke 40'c..
Mujur la takde pape ngan Baby sebab dia cam tersentak2 camtu, takut r jugak kan huhuhu

Tido pun tak perlu dah dalam buai juz letak atas tilam trus tido terguling2..
Yang kelakonye, bila makan obat batuk/selsema memang kompem ngantuk..
Bila dah agak lama tido mayb dia trase nak bangun tapi dek kerana mata terlalu berat nak bukak, juz dengar molot dia jek bercakap tapi mata tertutup hahahaha

Winduuuu gelak tawa Baby..
Camne la ngan orang yang kehilangan anak tu ye..
Sedangkan Baby demam aku dah windukan sorenye, ni kan plak ilang ataupun meninggal nauuzubillah, jauhila sume tu..
tak sanggup aku..
bila Baby dah sihat si Adik plak kena.. seperti biasa bawak dia ke klinik, bagi obat skali trus bekkkkk hehehehe


post signature


Thursday, December 31, 2009

Penantian suatu penyiksaan

Hubby aku coti aritu..
Tengahari tu kena bawak dak2 ke Masjid (aku pun ade sama) pastu dia kena anto mak aku p fisio plak..
Pas pada tu dia layan dak2 men jap kat Masjid tu sambil tunggu aku balik then amik mak aku pastu p baiki keta plak..
So tengah2 menanti tu, aku takde mende nak wat..
Nak baca novel, tak bawak la plak
SO amik la gambar camni..
Ok gak kan hehehhee


Pastu amik gambar aku dan QAISYA plak..
Eh! Mana p tudung?
Hehehehe dah trobang..

Aksi lentok Kakak dan Adik..
Muka pun masing2 dah sponyeh sebab berlari sana sini..

Ibu dan Maktok dok cakap jangan berlarii..jangan berlari.. nanti jatuh tapi biasa la budak2 kan, DEGIL!!!
Akhirnye.............................

Kena pada Kakak
Aku tau mende ni akan kena kat dia sebab dia ni memang jenis tak berhati2 sket..
Mesti jatuh antara dia atau barang2 yang dok dekat ngan dia..
Jatuh tu trus dia bangun dan buat muka biasa...
Dia trus dok sebelah aku..
Aku wat dek jek, siap aku sound lagi 'mujurla Ibu mu ni mood baik arini, kalo idak mau Ibu tambah lagi'
Pastu tak sampai 2minit trus nanes sebab jatuh atas jalan tar kan, mestila pedih n sakit giler..
Puas gak aku dok pujuk bagi dia tak ingat sangat dia tu sakit..
Lama2 tu dah okey..
Tu la, jangan degil dengar cakap owang huh!

Lutu dia pun kena
Siyes! Sian sangat dan aku ase seriau dengan luka2 yang dia alami sebab aku pun kalo kena camtu, mau nanes gak huhuhu
Takle sungguh aku tengok luka2 ni
Balik umah tu lupa plak nak isi obat, tak tau r pagi tu dia mandi camne, pedih ke idak


post signature


Friday, December 4, 2009

Cian dier..

Cian Baby domok ni...
dia demam..
disebabkan takle makan obat so aku letak ken atas dahi jela..
mujur dia ok n ske..
Moga cepat sembuh ye sayang..
Cuaca tak menentu, tu pasai Baby kerap selsema dan demam..


post signature

Friday, November 20, 2009

Adik demam

Lahaiiii tetiba jek Adik demam..
Tapi tak kuat sangat..
Bagi makan obat, tampal mende alah tu kat dahi n suh dia pakai baju sjok..dah ok..
Tapi dia nye demam on off..
Siang tak demam tapi malam panas giler..
Moga Kakak dan Baby tak berjangkit la ngan Adik kalo idak susah r...
Moga anak2 Ibu sume sentiasa sihat..
AMINNN

post signature

Monday, November 16, 2009

Sepi seminggu

Mengapa blog ku kejong seminggu?
Bukan karena internet down..
Bukan jua karena busy..
Bukan jua karena masalah2 len tapi ade trajedi yang menimpa mak aku..
Ari Jumaat yang lepas2 aku MC dek kerana melantak Mee Kari..
Bukan aku jek kena, hubby aku pun kena..
Nak upload gambo2nye pun, MMC aku rosak huhuhu abis sume gambo2 dalam tu huhuhu
So ari Senin lepas baru aku masuk keje..
ELok jek tengah kusyuk wat keje, aku dapat satu panggilan telefon dari jiran aku..
Aku : Ello...
Jiran : Ena.. ni A.Sahak ni..
Aku : Ye kenapa?
Jiran : Camni... Nak bitau ni..
Slow2..terdengkut2 dia cakap wat aku ase cam bosan n bengang..sebab ati aku dah dubdabdubdab dah, ase len..
AKu : Nape A.Sahak?
Jiran : Ni..mak Ena jatuh longkang
Aku : HAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Camne leh jadi camtu... ok..ok.. takpe, Ena balik skang..

Kowang nak tau pe jadik?
sob..sob..sob..

Alkisahnye mak aku rajin sesangat beli sayo kat lori sayo tu walaupun tak masak..
Dalam peti tu penuh ngan ikan2 dan sayo2ran yang dah kering sebab beli tapi tak masak..
Nak harap aku masak balik keje, idak le.. letih woooooooooo.. rehat pun tak cukup..
Pas abis beli, lori sayo pun blah.. mak aku jalan tak seimbang sangat badannye.. tapi rajin jugak berjalan..
Sebab dia tak larat nak bawak plastik bungkusan tu, dia bagi ke Adik.. kebetulan Adik je ade kat umah, Kakak p skolah..
Dalam nak hulur tu yang dia jatuh longkang.. dia pun tak sedo camne dia leh melayang dalam longkang beso..
Dalam jatuh tu, mak aku suh Adik panggil jiran aku tapi Adik ni susah sket, kalo Kakak kompom dia p umah jiran aku.. ni Adik juz stand kat ctu jela sambil melambai2 ke jiran aku..
Jiran aku ingat Adik panggil mak aku n men ujan..
Nak jadikan cite, mujrula air longkang tak penuh dan ujan renyai jek, kalo idak taktau r..
Sedo tak sedo, orang lori sampah yang pungut sampah sedo mak aku dalam longkang..
Adela jugak dalam stengah jam mak aku dok dalam longkang tu..
Dahi dia truk r luka..
Balik tu trus aku bawak ke emergency.. mujur takde pape juz jahit jek lukanye..
Tu pasai aku mohon coti seminggu..tu pun ase serba salah kat bos sebab baru masuk keje dah coti smula..
BUkan ku pinta sume ini berlaku huhuhu moga mereka memahami situasi aku skang ni..
Tapi sampai ke arini mak aku ase susah nak napas, batuk n bersin sebab sakit kat dalam prot..
Bawak p kenek smlm, doc suh p spital wat x-ray takut ade tulang yang retak..
So arini nak bawak dia p check
Moga2 mak aku pulih sediakala
AMIN..........

post signature

Friday, October 30, 2009

Kena Dera


Kowang nampak tak?
Adik kena deraaaaaaaaa...
Maktok dia ke dera dia?
Ish...ish..ish.. kuat tol kudrat maktok dia sampai leh wat tepi molot Adik lebam..
Nak kena maktok ni grrrrrrrrrrrrrrr
eh! eh! acah je r...
Takkan r maktok dera cucu sendiri, cucu kesayangan tuuuu...
Ekceli dia bergalak ngan Kakak dia, men bola..
Aku tendang ko tendang dok ulang alik tendang menendang, alik2 Adik tersalah tendang, trus terjatuh..
Tak sempat nak tahan ngan tangan so dahi, pp dan tepi molot jadi 'mangsa'..
Dah 2 ari baru nampak kesan lebamnye..
Dahi dan pp tak bape nampak tapi tepi molot tu r, nampak cam darah beku kat dalam..
Sian la plak tapi tahan lasak gak dak ni..tak penah serik huh'
Tu pasai kalo dia sakit2 aku tak gabra sangat sebab memang jenis tak serik, malas aku nak memujuknye ihiks..


post signature

Tuesday, October 27, 2009

Sakit yut!

Sian plak Adik sakit yut..
Bukanla tak makan sebab yang aku tau dia makan nasi jugak..
Tapi dia jugak makan kuku tangan dan kakinya..
Dah banyak kali aku tego jangan makan kuku tangan dan kaki tapi degil gak..
Org kata kalo makan kuku ni banyak cacingkan..
Tapi rugi sesangat sebab aku ajin belikan drang obabt cacing tapi tak makan pun huhuhu
Pe obat cacing yang leh budak ske makan ek..
Kowang tau tak?


post signature

Wednesday, October 14, 2009

Gastrik

arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh sakittttttt
pelikkan..badan chubby cam aku pun kena gastrik huhuhu
Ekceli aku tak kena slalu, leh kira la aku kena dalam stahun skali gitu..
tapi bila kena mak aiiii bukan sket2 tapi menyentak nyawa weh....
aku penah kena skali gastrik time aku dah 8bulan gitu...
masa tu sume dah siap2 nak balik kampung kerana ade kenduri tapi dek kerana tetiba gastrik aku datang, aku rela dok umah sensorang menahan kesakitan..
Gastrik aku yang mencengkam ulu ati.. dalam prot pastu buat plak muntah2 sampai takde pape dah yang kuar..then dia kuar kat 'bawah' plak tapi kowag nak tau... time aku muntah n *tut* tu masyaAllah.. aku takle nak duduk.. kena baring.. dan akibatnya aku baring dalam bilik air bersama air muntah dan *tut*...
Memang geli.. menjijikkan dan tak snonoh bila kowang baca tapi cuba la alami, kowang akan tau camne rasanya..camne rasa takde kudrat nak buat pape hanya mampu baring mengerang kesakitan...
Alhamdulillah, mujur baby dalam prot masa tu takde pape...
Kelmarin, aku kena lagi..
Ni pestaim setahun kena 2 kali..
Ekceli memang aku makan tapi aku ske wat keje prabis dulu dan bila prot btol2 rasa lapo baru aku makan itupun tak makan gak..aku minum air susu atau milo jek sebagai alas prot..
Ibarat melambat2kan makan la..
Sejak aku dok umah ni pas pantang, aku tak bape sangat makan..
Cam aku kata tadi, aku hanya minum air susu/milo then kalo aku makan pun juz roti 2keping je ataupun biskut2 raya.. pastu sampaila ke esoknye aku makan camtu smula..
Dulu kalo seari tak pekena nasi, mau nek pecah kepala aku menahan anginnya tapi skang cam dah biasa..
Bukan aku saje tahan2.. kekadang bila rasa lapo, kita tengah wat keje ataupun menyusukan Baby... then pas abis susukan Baby trus ilang rasa lapo so malasla makan..
Tapi sayangnye, badan aku tak semudah itu nak tron..
Kalo la aku dapat jenis badan senang tron susah naik, kan best.. mesti maintain slim jek aku kan huhuhu sian aku..
Ingat nak pose pas masuk keje ni almaklumla bila dah biasa tak makan ni, elok aku berpose..nanti dah terbiasa semula, mula la malas dan liat nak berganti... tapi ade jamuan raya plak arini...
Esok dak2 opis ajak p karaoke plak.. giler toll!!!
Sore aku cam hamjadah, ajak aku p koke.. kalo pecah mic tu jangan marah kat aku udah le hehehe
Ari Jumaat plak ari lepak sedunia sebab rehat panjang hmmmmmmmmmm banyak tol alasan tapi harap2 nafsu makan aku tak naik lagi wat masa terdekat so leh la aku ganti pose stat minggu depan.
AMIN Ya Rabbi Al-Amin........................


post signature

Handyplast katun

Lahai ciannye Abah..
Kelmarin dia tercedera di jari telunjuknye...
Truk la jugak sampai ade 2 luka yang boleh membuatkan aku seriau...
Ekcelii hubby kena troly Baby, tak tau r camne dia kena...
Ha ni la jari hubby yang truk tu...
Tapi paling sian, hubby kena buli dek bini dia suh pakai handyplast katun wakakakaka
Masa nak p town rela tak pakai kononnye malu pakai handyplast katun.. alik2 bile asik terkena itu ini jek jadi sakit banget jari tu akhirnye hubby pakaila jugak tapi kat umah la...
Mujur la dia sanggup pakai kat luar umah.. dah la tu handyplast tu btol2 melucukan ekekek...

post signature

Tuesday, October 13, 2009

Baby Selsema

Sian Baby..ni kali kedua dia dijangkiti selsema ngan kakak2 dia termasukla aku...
Masa kali pertama dulu siap bawak p kenek almaklumla takut pape berlaku kan tapi takle wat pape gak sebab takle bagi makan obat so stakat sedut je la hingus dia tu..

Kali kedua ni mujur skejap2 dia nak tdo camni.. takle lama2 nanti dia lemas, takut gak aku
Dia tdo ni pun aku tengok jek kalo lepa sket mau lemas ishhhhh tak sanggup aku weh...
Tapi sian bila dia selsema, susah nak napas so kroje nak nanes je la..
Kalo aku tengok de yang sumbat baru aku sedut kalo idak, juz tak bagi kakak2 dia ciom je la tapi kakak2 dia kalo takde aku curi2 ciom gak..ampeh tolll

Moga2 Baby cepat sembuh dari selsema.. AMIN..............

post signature


Thursday, July 2, 2009

Batuk truk!

Adehhhhh
pesal entry2 yang aku auto publish tak kuar ek...
Aku siap buat auto publish sampai 1 Julai tau tapi sumenye tak kuar... ampeh btoll!!!
pe masalahnye ek...
slalunye tak camni... dah terpaksa kowang tatap cite2 basi aku huhuhuhu
anyway nak btau dimana 30hb-1 Julai (semalam n kelmarin le)... aku MC...
Aduhaiii baru keje dah MC tapi nak wat camne, aku btol2 tak larat ngan batuk aku ni...
Dah seminggu batuk tapi still tak ok...
Dulu minum gak ais, degil!!! tapi bile dah truk camni, baru minum air panas memanjang huhuhu...
Batuk aku berkahak malah sampai merah2 tekak...
sakit wooooooooooo bile batuk terutama kat prot uhuks....
tolongla baikkkk cepatttt.. aku dah tak tahan huhuhuhuhu
anak2 aku plak demam smula aduhaiii... risau dibuatnye....
okla kowang, tatapi entry2 basi aku ek....


post signature

Monday, June 22, 2009

Makin merebak

Aku ingat, pas Adik dan Kakak dah sihat so keadaan kembali normal namun aku silap....
Pas jek Kakak sihat, alik2 Adik demam kembali..
Bukan aje Adik tapi Maktok pun demam jugak sampai muntah2 dan pening pala... aduhaiii....
so pepagi tu aku bawak drang p Klinik
Muka Adik yang demam kembali...
Memang panas giler badan dia.. 39.9 'c.. giler ko!!!
Terkejut berukkk aku...
akhirnye doc masukkan obat ikut bontot...
Nak kata culas makan obat demam, idak gak tapi tu la... dah berjangkit2...
tapi pas jek masukkan obat tu, alhamdulillah..pagi ni Adik dah okey sesangat..
Moga pasni takde sape2 dah sakit.... susah tollll kalo masing2 sakit ni huhuhu

Kakak yang makin ceria dan mujur Abah tak kena jangkitan demam kalo idak lagi truk la sume patah kaki tangan sebab sume keje2 umah memang harapkan dia jek ihiks....
Tapi arini Abah kena coti lagi sebab takut Maktok tak larat nak jaga Adik...
Ari Jumaat lepas dah coti sebab jaga Kakak..
Nasib badan leee kena banyak berkorban uhuks...

post signature


Dijangkiti demam

Ermmm sian kan muka Adik menahan demam..
Aku dah larang dia tido sebelah aku tapi dia degil jugak, siap men plok2 n ciom lagi...
ha nah! dah dijangkiti demam aku..
Aku lom pulih 100% lagik, dia plak demam alahaiiii... camne nak jaga ni huhuhuhu

Keesokan harinye, Adik masih demam...
masih tak bercakap.. windu plak aku ngan keletah molotnye...

Dalam pada tu, slera makan dia adela terbuka sket....

Pas makan..makan..pas makan..makan...
tapi kowang nak tau tak pe yang dia selera sangat makan tu?

Ha! mende alah ni la....
laju jek dia makan aduhaiiii
Kalo makan nasi kan bagussss...

dah abis makan tu, request ngan Abah dia nak tolat plak...
so tu la tolat kegemaran dia...
pulun la satu plastik tapi dek disebabkan demam, trus dia rasa pedas tolat ni, kalo idak dulu wat macam gula manis jek ihiks...
Adik tak baik 100% lagi.... si Kakak plak demammmmmmmmmmm
ADOYAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
disebabkan aku pun lom perfect lagi baik, Adik pun camtu so aku mintak hubby aku agar bercoti jaga kitaorang...
Tak larat woooooooooooooooo
Kalo aku ni ok takpe, ni tengah sarat..
Dalam MC 4ari tu pun, aku tak wat pape pun...
Kroje baring n tido jekkkkk...
makan pun tak selera...
mana tak tron dekat 2kg huhuhuhu

Kakak kalo demam manja sket..
Ade je la sakitnye...
Sakit pala la... sakit prot la...
Kekadang ilang sabar dibuatnye tapi mujurla Abahnye melayan kemanjaan dia..
Harapkan Ibunye....................Ibu pun nak bermanja gak ekekeke :P

Akhirnye pas 2ari aku tak sentuh nasi, alik2 aku makan nasi berlaukkan ayam goreng dan berkuahkan kicap.. dah tingin sangatkan... tapi pas makan tu pun tekak dah rasa len macam..
dah rasa cam memula peknen dulu, aduhaiii susah tollll
Dan skang, aku anak banak alhamdulillah dah sihat walaupun masih ade sisa bakinye lagi...
Batuk aku lom ilang lagi... Batuk dan selsema Adik pun masih kuat lagi dan sisa baki demam Kakak masih ade
...
Moga2 pasni sihatla kami.................

post signature