::Followers::

::Click Me::

::Click Me::

Thursday, July 23, 2009

Untuk makluman

Hmmmmmm mesti ramai tertanya2 nape aku kena bedah lagi anak ketiga ni kan..
Mesti ade gak yang tertanya2 sebab taktau ujung pangkal cite kan..
Mesti gak ade yang tau dan mesti gak ade yang taktau kan..
So disebabkan aku rajin, aku nak bercite la kat kowang yang btol2 nak tau n rajin baca karangan aku yang panjang lebar ini hehehehe

Meh aku cite memula skali ye...
Memula skali aku nak btau yang mana dua2 anak aku tu sumenye melalui caesarean
Kenapa aku memilih caesarean?
Meh aku citer ye satu persatu...

Masa aku ngandungkan Kakak dulu, aku last piyed pada 4/9 tapi aku kawen 4/10 so doc kira awal sebulan usia kandungan aku.. Tu pasai jalan pun hanya buka 2cm je lalu aku pun kenala bedah sebab memang aku tak rasa sakit langsung tapi due dah lepas berhari2...

Masa aku ngandungkan Adik plak, jalan memang dah bukak sampai 5cm dan pestaim aku rasai sakitnye nak bersalin normal... Aku diibaratkan cam bersalin anak sulung sebab nak try normal kan... Masa berada di labour room sambil ditemani hubby tercinta (ekceli labour room ni sebilik 3orang ditempatkan tapi dipisahkan dengan dinding2 nipis je so dengar sesangat pe yang berlaku) ade pesakit tu beranak normal.. Aku tengok jam masa tu, dia amik masa 20minit je untuk meneran dan kuarkan baby dia dan aku masa tu bersemangat untuk melahirkan anak aku cara normal... Pastu ade sorang lagi pesakit masuk nak beranak... Puas diteran2, masa tu aku tengok jam dah stengah jam, alik2 aku dengar doc kata dia kena forsex.. mak aiiii meraung2 pesakit tu, adela dalam sejam..masa tu aku dah cuak dh...
Pastu dengar plak nurse jahit, dia masih meraung2 kesakitan, amik masa 45minit gak...
Aku btol2 cuak dh.. dah rasa len macam dah..
Tetiba ade stafnurse lalu n btau 'awak rasa sakit skang, bile awk nak beranak nanti lagi 5x ganda rasa sakitnye'.. terkejut aku!!!
aku ape lagi, dari tengah elok nak push trus kemut..
Aku tahan baby dari kuar, perasaan takut menguasai diri sampai aku marah2 hubby aku suh doc bedah tapi doc bagi masa 2jam lagi tapi aku nekad, aku takmo tunggu lama lagi, aku nak cepat sebab tak tahan sakit....
Akhirnye doc akur dan bile aku di OT, aku dimaklumkan yangmana 'sarung' baby dah tron ke bawah, doc marah aku sebab tak mencuba... drang terpaksa tolak baby naik ke atas smula sebab prot aku sudah dibelah masa tu.. Mujur baby takde pape...
Bile dah selesai sume, barula aku terfikir, tak semestinya aku susah branak cam patient tu tadi... ntahla... aku btol2 tak pk panjang n takut sesangat...

Dan untuk makluman sesape yang taktau, kalo kita branak direct dua kali bedah, kali ketiga memang kompem kita kena bedah jugak, memang kita dah takle normal...
Ikutkan Hospital Kerajaan, hanya 3orang je anak limitnye tapi bagi Hospital Swasta, kita leh perolehi 4..5orang anak lagi.. tapi kena sediakan dalam 5ribu lebih la...
Tu pasai aku tanye tang 'ikat' tu...
Takde sape yang nak peranakan dia diikat tapi kalo ditakut2 kan rahim pecah la..perut terburai la.. itu la ini la... sape yang tak takut kan...
ntahla.... mayb kena wat solat istikarah camni...

So itu je untuk makluman kowang..
Kalo kowang rasa kowang ade tenaga nak push, kowang pilihla normal tapi kalo kowang ase napas kowang pendek, pilih trus caesarean..jangan skali2 kena forsex atau vacuum sebab boleh memudaratkan otak anak.. Anak bole jadi lembab.. itu yang aku tau, kebenarannya aku taktau la plak...



post signature

11 luvbites:

Farasela said...

salam kak ena..sedihnyer kene bedah lg...patut le akak slalu g pakar...jaga dri tau...baby okkan?biler nk kene bedah ye?ada pilih tarikh ke? ;-)...sedihnyer gak kene ikat ye....cam cousin sy...dia nekad, dah dpt 3 gurl, sumer bedah...pastu dia hold 4 thn, nk boy gak ktnyer...dia pegnent blk, nk laki2, dpt yg keempat laki2...pastu trus ikat...

said...

semoga akak selamat dalam pembedahan tu nanti...

amin.....

attyfir said...

aah na..ko buat solat istikarah..buat pilihan yg terbaik ..

ღ lienurulz ღ said...

oo gitu citernya..nurul pun nak taw gak sblm ni..thanks coz share citer ye..

oh,nurul pun takut gak la kak ena..
anak 1st nurul tu,normal..yg 2nd csec..yg bakal lahir ni xtaw lagi..
harap2 tu boleh normal tanpa sebarang masalah..

sweetfiza said...

selagi boleh normal..bek normal je ..
tp mmg ada dgr gak ..klu anak 1st & 2nd dah ceaseran anak ke 3 pun camtu gak ler ...
harap2 fiza leh normal lg kali ni ...

Anie said...

alhamdullilah anie bersalin dulu tak anyak masalaah...

Neeza.Areef said...

gitu ek ena
nnti aku kena confirmkan dgn gynae aku nk dengo dia ckp ape

myQza said...

kakak aku anak 1st kena operation sbb trlalu tunggu lama pintu rahium nak bukak. baby pun bukan beso .. 2kg jek

yg 2nd pun operation sbb jarak dekat.. :)

RaFFLeSiA MeRaH said...

alamakkk....utk pertama kali memang menggerunkan dengar org nak bersalin kan? masuk yg second mgkin dah ok kot....huhuhu, x tau la bila dpt rasa sakit nak bersalin coz peknen pun belum lagi....

Unknown said...

farasela
maknanye, kakak adik tu mmg bole branak sorang lg la ek walaupun tiga2 bedah?

yanie
thanx dik...

atty
tu la atty, tu yg terbaik aku ase

nurulz
insyaAllah nurulz leh normal smula.. doa2 slalu k

sweetfiza
uwaaaaaa masalahnye mmg dh takle normal

anie
syukran kan anie..

neeza
nnt ko share ngn aku ek..cpt sket sblom aku due

tED|
yg ketiga dh ade ke lom?

rafflesia
insyaAllah ade rejki tu cuma cepat dan lambat je...

ninie said...

ada kawan saya anak keempat baru doc ikat peranakan dia...beza dia ngandung anak ketiga ngan keempat mmg jarak byk gak 8 thun..